Doznałeś uszczerbku na zdrowiu w pracy? Zastanawiasz się jak załatwić odszkodowanie po wypadku w pracy Kielce?
Mamy dla Ciebie pakiet informacji, który pomoże Ci uzyskać odszkodowanie od pracodawcy po wypadku w pracy.
Ze statystyk GUS wynika, że w ciągu jednego kwartału nawet 15 tysięcy osób pada ofiarą wypadku w pracy. To sprawia, że warto wiedzieć, jak załatwić odszkodowanie po wypadku w pracy i jakie świadczenia można uzyskać w ramach odszkodowania za wypadek w pracy.
Najważniejszą czynnością, jakiej należy bezzwłocznie dopełnić tuż po wypadku w pracy, jest zgłoszenie wypadku do pracodawcy w celu sporządzenia protokołu powypadkowego. Następnie pracodawca jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania powypadkowego, które odbywa się przy udziale tzw. zespołu powypadkowego. Grupa składająca się z osób powołanych z ramienia pracodawcy analizuje przyczyny i okoliczności powstania wypadku, po czym przesłuchuje poszkodowanego i świadków wypadku. Kolejnym elementem postępowania powypadkowego jest wizyta u lekarza. Postawioną diagnozę medyczną również należy załączyć do protokołu, który trzeba skierować do ZUS.
Po uzyskaniu protokołu powypadkowego ZUS, jako organ udzielający jednorazowego odszkodowania za wypadek w pracy ocenia stopień uszczerbku na zdrowiu i wypłaca świadczenie w wysokości ustalonego iloczynu procentu stałego o uszczerbku na zdrowiu oraz wysokości 20% przeciętnego wynagrodzenia do celów emerytalnych w Polsce ustalonym na rok 2022.